Ανοδικά κινήθηκε η αγορά ξηρού φορτίου και την περασμένη εβδομάδα

Η αγορά ξηρού φορτίου κατέγραψε άνοδο του BDI στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Σε όλα τα μεγέθη σημειώθηκε άνοδος των επιμέρους δεικτών, κυρίως στο δεύτερο μισό της εβδομάδας. Έτσι, ο BDI κατέγραψε εβδομαδιαία άνοδο της τάξης των 103 μονάδων και έκλεισε στις 4195 μονάδες την Παρασκευή 27 Αυγούστου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην αγορά της Ασίας, οι ποιοτικοί περιορισμοί της Κίνας ως προς τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος είχαν ως αποτέλεσμα την οριακή μείωση των εισαγωγών και της ζήτησης. Αντιθέτως, έχουν αυξηθεί οι μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος της Ν. Κορέας και της Ιαπωνίας, περιορίζοντας τις απώλειες. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 14,9-15,5 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.

Στον Ατλαντικό, η Βραζιλία συνέχισε να βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα για ακόμα μία εβδομάδα. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, η προσφερόμενη χωρητικότητα του Σεπτεμβρίου διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα αφού η νότια Αφρική εμφανίζει ικανοποιητική ζήτηση. Ο Βόρειος Ατλαντικός παρουσίασε κινητικότητα, με περισσότερα φορτία προς το τέλος της εβδομάδας. Αν και ο όγκος των κλεισιμάτων παρέμεινε σχετικά χαμηλός οι διαπραγματεύσεις πραγματοποιήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 35-36 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 76-81,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 50-55Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη Λατινική Αμερική επικράτησε ηρεμία με λίγες συζητήσεις να βγαίνουν στην επιφάνεια. Ο Βόρειος Ατλαντικός κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα. Το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης ήταν υπέρ των ναυλωτών, με τη ζήτηση να είναι υποτονική και να αυξάνονται τα διαθέσιμα πλοία. Θετικό σημείο αποτελεί η βελτίωση της κινητικότητας για τις φορτώσεις του Οκτωβρίου. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έκλειναν στα $ 37-39Κ/ημέρα (παράδοση στη Ν.Α. Ασία), από τον Αμερ. Κόλπο προς την Ασία στα $ 34,5-36,5Κ /ημέρα (παράδοση Ασία) και τα κυκλικά ταξίδια στην Ευρώπη στα $ 34-35Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η Ινδονησία τροφοδότησε την αγορά με περισσότερα φορτία κάρβουνο, ενώ και η ζήτηση από το βόρειο Ειρηνικό βοήθησε την αγορά. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 37-39Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά συνέχισε να εμφανίζει ανοδικές τάσεις. Οι πλοιοκτήτες έβρισκαν εύκολα απασχόληση και η αγορά ενισχύθηκε με πολλά φορτία κάρβουνου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 45-46Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή παρατηρήθηκε ένα δυνατό ξεκίνημα και η εβδομάδα συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς. Όλες οι διαδρομές παρουσίασαν άνοδο, ενώ τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό βοήθησαν περαιτέρω την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 39-41Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 37-38Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 33,5-35Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε νέα άνοδο αυτή την εβδομάδα, με τους ναυλωτές να δυσκολεύονται να βρουν διαθέσιμο πλοίο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 48-50,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 41-44Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 34-35Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε σε υψηλότερα επίπεδα με τα ταξίδια προς την Ασία να οδηγούν την κούρσα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 36-37Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 47-48Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA υποχώρησε, υπό το βάρος της αυξημένης προσφερόμενης χωρητικότητας, ενώ τα φορτία δεν ήταν αρκετά για να την απορροφήσουν. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έμειναν στα $ 27-28Κ/ημέρα + $ 1700-1800Κ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) μειώθηκαν στα $ 40-41Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).

Η αγορά της Ευρώπης συνέχισε ανοδικά, με τα “ανοιχτά” πλοία να είναι λίγα. Παράλληλα, η ροή φορτίων παρέμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 36-37Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 36-37,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 54-55,5Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά παρουσίασε σταθερότητα στις περισσότερες γραμμές, με τη ζήτηση και την προσφορά να βρίσκονται σε ισορροπία. Οι πλοιοκτήτες έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ταξίδια προς την Ασία καθώς η εικόνα εκεί είναι καλύτερη από την άλλη πλευρά του ατλαντικού. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 57-58,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 43-44,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 42,5-43,5Κ/ημέρα.

Ως προς την αγορά των Handies, η Ευρώπη διατήρησε τη δυναμική της, καθώς η ζήτηση ήταν σταθερή ενώ η προσφορά χωρητικότητας μειώθηκε. Οδηγός της αύξησης αυτής ήταν τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 35-36Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία ανέβηκαν στα $ 34-35,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 35-36Κ /ημέρα.

Η Μεσόγειος παρέμεινε αμετάβλητη. Υπήρξε αρκετή κινητικότητα, ωστόσο όλες οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 35-36Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 34,5-35,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού μειώθηκαν στα $ 36-37Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 44,5-45,5 Κ/ημέρα.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην αγορά του Αμερικάνικου Κόλπου παρατηρήθηκε υποχώρηση της ναυλαγοράς, αφού ο όγκος των φορτίων ήταν περιορισμένος. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού μειώθηκαν στα $ 26-27Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 35-36Κ /ημέρα.

Η αγορά της ECSA δέχθηκε πιέσεις από τον αυξανόμενο αριθμό πλοίων. Αντιθέτως υφιστάμενη ζήτηση δεν αρκούσε για να καλύψει την προσφορά. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 34-35Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 42-43Κ/ημέρα.

Η αγορά στην Ασία ήταν καυτή. Στο βορρά λόγω των καθυστερήσεων στα κινέζικα λιμάνια υπήρχε έλλειψη προσφερόμενης χωρητικότητας. Στο νότο είδαμε αύξηση των φορτίων από την Αυστραλία και τη νοτιοανατολική Ασία και απουσία διαθέσιμων πλοίων. Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία τα Handies απολαμβάνουν τα ίδια νούμερα με τα μεγαλύτερα Supramaxes, με αποτέλεσμα να ανταγωνίζονται για τα φορτία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έκλεισαν στα $ 36,5-38Κ /ημέρα και για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 39-40Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 39,5-41Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 39-40Κ /ημέρα.

Πηγή: theseanation.gr | Φώτιος Ευάγγελος Καρλής | Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης