Ενισχύουν τον στόλο τους Έλληνες εφοπλιστές με επενδύσεις 2,7 δις δολαρίων

Συνολικές επενδύσεις που προσεγγίζουν τα 2,7 δισ. δολάρια έχουν υλοποιήσει από τις αρχές του έτους οι Έλληνες εφοπλιστές, ενισχύοντας τους στόλους τους με νέο και μεταχειρισμένο τονάζ.

ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ οι «Greeks» ακολουθούν την τάση της παγκόσμιας αγοράς για ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και LNG. Στις αγορές second hand εστιάζουν πρωτίστως στα tankers, κλάδος στον οποίο διαθέτουν τα μεγαλύτερα μερίδια διεθνώς και δευτερευόντως στα bulk carriers.

Φυσικά από τις συναλλαγές των Ελλήνων αυτό το πρώτο διάστημα του νέου έτους δεν θα μπορούσαν να λείπουν και πωλήσεις με θεαματικά κέρδη. Τα λεγόμενα «asset plays» σημαίνουν ότι παραχώρησαν πλοία σε ελκυστικές τιμές, τις περισσότερες φορές, αρκετά αυξημένες από τα ποσά που είχαν ξοδέψει για να τα αποκτήσουν. Παραγγελίες σχεδόν 2 δισ. Στον κλάδο των ναυπηγήσεων, από την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου και μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν συνολικά 17 πλοία, αξίας 1,95 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε η G. Moundreas & Co με τη «Ν». Από αυτά, 10 είναι containerships και 7 LNG carriers. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα πλοία που έχουν τεθεί υπό παραγγελία το 2022 αξίζουν 16,75 δισ. δολάρια.

Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως η πιο πρόσφατη παραγγελία από Έλληνα τοποθετήθηκε από την Dynagas του Γιώργου Προκοπίου και αφορά τρία LNG carriers σε νοτιοκορεάτικη γιάρδα, χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων έκαστο. Κάθε ένα από αυτά κόστισε περίπου 235 εκατ. δολάρια (705 εκατ. δολάρια συνολικά), ενώ η παράδοσή τους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2025.

Μία άλλη εταιρεία πολύ δραστήρια σε ναυπηγήσεις LNG carriers τους τελευταίους μήνες είναι η Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση. Σ

τις αρχές Φεβρουαρίου έγινε γνωστό ότι παρήγγειλε στη Νότια Κορέα δύο LNG carriers, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο, με το συνολικό κόστος να προσεγγίζει τα 435 εκατ. δολάρια. Στις αρχές του νέου έτους, η εταιρεία παρήγγειλε δύο ακόμη πλοία, ασκώντας το δικαίωμα option από το συμβόλαιο του Νοεμβρίου 2021. Το ύψος των συνολικών επενδύσεων της εταιρείας τους τελευταίους μήνες προσεγγίζει το 1,26 δισ. δολάρια.

Όπως λέει στη «Ν» ο αναλυτής της G. Moundreas & Co, Κωνσταντίνος Αγγελάκος, «ήδη από πέρυσι, ναυλωτές αναζητούν νεότευκτα LNG carriers για παράδοση από το 2024 και μετά, λόγω καινούργιων εξαγωγικών project στις ΗΠΑ, τον Καναδά και το Κατάρ». «Ταυτόχρονα και λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών στη ναυτιλία, παλαιότερου τύπου πλοία κρίνονται ως ιδιαίτερα ρυπογόνα και θα πρέπει να αντικατασταθούν με πλοία νέας τεχνολογίας, καύσης διπλού καυσίμου» προσθέτει.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, έως τώρα το 2022 έχουν γίνει παραγγελίες για 30 LNG carriers, ενώ το 2021 τέθηκαν υπό ναυπήγηση συνολικά 89 LNG carriers. Στον άλλο δημοφιλή κλάδο, αυτόν των containerships, ξεχωρίζει η παραγγελία της Tsakos Shipping and Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου. Ειδικότερα, η εταιρεία επένδυσε σε τέσσερα containerships, χωρητικότητας 2.800 TEUs έκαστο, σε νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο. Το ύψος της συνολικής επένδυσης υπερβαίνει τα 170 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με τον κ. Αγγελάκο, μέχρι τώρα το 2022 έχουν καταγραφεί παραγγελίες για 87 containerships σε διεθνές επίπεδο, την ώρα που το 2021 οι πλοιοκτήτες επένδυσαν σε περίπου 560 πλοία. «Όπως σε όλους τους τύπους πλοίων, έτσι και στα containerships, η πίεση για μείωση των εκπομπών CO² και άλλων ρυπογόνων ουσιών υποχρεώνει τους πλοιοκτήτες, αλλά και τους liners να επιταχύνουν την ανανέωση του στόλου με πλοία νέας τεχνολογίας. Την ίδια ώρα, αναμένεται να μειωθεί και η ταχύτητα πλεύσης, με αποτέλεσμα να χρειάζονται περισσότερα βαπόρια για να μεταφέρουν τον ίδιο όγκο φορτίου» σημειώνει ο αναλυτής.

Στις άλλες κατηγορίες πλοίων, στα μεν bulk carriers, ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως δύο Έλληνες πλοιοκτήτες συζητούν με ναυπηγεία για την κατασκευή μεσαίου μεγέθους πλοίων, χωρίς όμως να έχουν συνάψει ακόμη συμβόλαια. Τέλος, ο αναλυτής αναφέρεται στον περιορισμένο ναυπηγικό χώρο σήμερα και τη σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης. «Η κατάσταση στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής είναι ιδιαίτερα πιεσμένη, με τις περισσότερες γιάρδες να είναι γεμάτες μέχρι και το τέλος του 2024, ενώ τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ν. Κορέας συζητούν πλέον για παραδόσεις για το 2025 και έπειτα» επισημαίνει. «Οι τιμές στα ναυπηγεία έχουν καταγράψει άνοδο έως και 50% στα containerships, έως και 20% στα LNG carriers και tankers και έως 30% στα bulk carriers» αναφέρει.

Αγορές 730 εκατ. δολαρίων σε second hand πλοία

ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΕΣ second hand πλοίων, το πρώτο δίμηνο του 2022, οι Έλληνες εφοπλιστές ενίσχυσαν τους στόλους τους με 45 πλοία, δαπανώντας περίπου 730 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» από διάφορες ναυλομεσιτικές πηγές. Παράλληλα, προέβησαν σε πωλήσεις 28 πλοίων, εισπράττοντας σχεδόν το ποσό των 490 εκατ. δολάρια. Όπως ειπώθηκε, η πλειονότητα των αγορών των Ελλήνων αφορά τα δεξαμενόπλοια. Αναλυτές εξηγούν ότι αυτή η τάση πηγάζει αφενός από την κυριαρχία του εγχώριου εφοπλισμού στον κλάδο των tankers και αφετέρου από την πίστη τους ότι τα ναύλα θα ανέβουν τους επόμενους μήνες, συμπαρασύροντας ανοδικά και τις αξίες.

Βulk carriers και LNG Δεύτερα έρχονται σε προτίμηση τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ αρκετά λιγότερες είναι οι συναλλαγές για βαπόρια μεταφοράς containers και LNG. Ανάμεσα στους Έλληνες πλοιοκτήτες που ξεχωρίζουν με τις αγορές τους μέχρι τώρα στο έτος συγκαταλέγονται η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, η οποία φέρεται να αγόρασε τρία bulk carriers, έναντι 81 εκατ. δολαρίων συνολικά, η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία έχει συνδεθεί με τουλάχιστον δύο bulk carriers, ο Όμιλος του Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος φαίνεται πως έχει επενδύσει τουλάχιστον 155 εκατ. δολάρια σε φορτηγά από τον Αύγουστο του 2021 μέχρι και σήμερα, και η Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, η οποία ενισχύθηκε με ένα capesize.

Βέβαια, εντυπωσιακές είναι και οι πωλήσεις των «Greeks», οι οποίες αποφέρουν «εκρηκτικά» κέρδη. Οι περισσότερες εξ αυτών εστιάζουν στον κλάδο των containerships, στον οποίο οι αξίες έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Ειδικότερα, στη διάρκεια του πρώτου μήνα του έτους, η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα γνωστοποίησε την πώληση δύο πλοίων 20ετίας (χωρητικότητας 6.422 TEUs έκαστο), έναντι 130 εκατ. δολαρίων συνολικά. Η εταιρεία είχε αγοράσει τα δύο βαπόρια τον Ιούλιο του 2021, με την αξία τους να αποτιμάται τότε στα 73 εκατ. δολάρια.

Παράλληλα, τον Φεβρουάριο, η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου ήρθε σε συμφωνία για την πώληση δύον πλοίων, των Navios Utmost και Navios Unite (χωρητικότητας 8.204 TEUs και κατασκευής 2006 έκαστο), έναντι συνολικού ποσού 220 εκατ. δολαρίων. Τα δύο πλοία είχαν αποκτηθεί από την εταιρεία, με αρκετά χαμηλότερα οικονομικά τιμήματα.

Πηγή: naftemporiki.gr | Γιώργος Γεωργίου