Θ.Κόντες: Βελτίωση κατά 35% στην κρουαζιέρα στην Ελλάδα το 2022

Εφόσον η πανδημία ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι την Άνοιξη και σταδιακά από τον Απρίλιο ξεκινήσουν τα προγράμματα κρουαζιέρας στην Ελληνική Επικράτεια, το 2022 η χώρα μας μπορεί να έχει 2.800 προσεγγίσεις στα λιμάνια της και 2,5 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις, καταγράφοντας μια αύξηση άνω του 35% έναντι του 2021. Αυτό προβλέπει ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες στην ενδιαφέρουσα ανάλυσή του για τις προοπτικές της κρουαζιέρας τη νέα χρονιά, αλλά και τα επόμενα χρόνια.

Σημειώνει ο κ.Κόντες:

Επισκόπηση  για τη διετία της πανδημίας

Η επανεκκίνηση της Κρουαζιέρας δημιούργησε επιπλέον προβλήματα στον κλάδο, αφού η επιδημιακή κατάσταση με τις μεταλλάξεις συνεχίζεται και η μεταδοτικότητα εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς παγκοσμίως.

Η επανέναρξη της Κρουαζιέρας το 2020 σε ορισμένους μόνο προορισμούς με την Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα την Ελλάδα να καθοδηγεί την κούρσα εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας, ίσως ήταν μια βεβιασμένη κίνηση και ιδιαιτέρως με πλοία μεγάλης χωρητικότητας. Παρά τις ειλικρινείς προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων φορέων, θεωρούμε ότι ήταν δύσκολο να εφαρμοσθούν τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα λιμένων, εταιρειών και πλοίων για αποφυγή κρουσμάτων .

Συμπερασματικά λοιπόν από τα προαναφερόμενα και κάνοντας στο τέλος του έτους 2020 τον απολογισμό με ελάχιστα έσοδα, αλλά με ιδιαίτερα υψηλά ποσά εταιρικών εξόδων και εξόδων προορισμών, αναρωτιόμαστε αν ήταν σωστή η επιλογή της χώρας μας να ανοίξει τον κλάδο της Κρουαζιέρας με αυτόν τον ρυθμό. Έτσι λοιπόν με 247 αφίξεις πλοίων στο σύνολο των προορισμών και περίπου 267000 επιβατο-αφίξεις για το συγκεκριμένο έτος, ήταν τελικά σκόπιμο να ακολουθήσουμε την εν λόγω τακτική? Όταν οι περισσότερες περιοχές με προορισμούς θαλάσσιου τουρισμού παρέμειναν κλειστές, όπως οι ΗΠΑ, η Βόρειος Ευρώπη, η Δυτική Μεσόγειος και μεγάλο τμήμα της Ασιατικής αγοράς , ήταν συνετό η Ελλάδα να ανοίξει τα σύνορά της για τον θαλάσσιο τουρισμό?

Έτσι λοιπόν φτάσαμε στο έτος 2021 με πιο ελπιδοφόρες προβλέψεις για επανεκκίνηση της Κρουαζιέρας σε διάφορους τουριστικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Η επανεκκίνηση της Κρουαζιέρας μέσα στο 2021 με ικανοποιητικό αριθμό πλοίων έλαβε χώρα κατά τους μήνες Μάϊο και Ιούνιο του 2021.

Ήταν μια πραγματικά δύσκολη χρονιά και πάλι, αλλά η βελτιωμένη κατάσταση της πανδημίας απέδωσε καλύτερα αποτελέσματα συγκριτικά με το 2020 αν και δεν υπήρξε όπως αναμενόταν η πλήρης απελευθέρωση των επισκεπτών της Κρουαζιέρας.

Διάφορα γεγονότα που εξελίχθησαν και πάλι κατά την διάρκεια της τουριστικής περιόδου, (φυσικά σχετικά με την πανδημία), ανάγκασαν κάποια κρουαζιερόπλοια να διακόψουν τα προγράμματά τους αλλάζοντας τους αρχικούς προορισμούς τους  ή συνεχίζοντας τον παροπλισμό τους εφόσον οι συνθήκες δεν ήταν αυτές που αναμένονταν.

Οι επιπτώσεις των μεταλλάξεων και της Όμικρον

Συνεχίζοντας και αναφερόμενοι σε διάφορους προορισμούς διεθνώς μέσα στο ίδιο έτος 2021, επισημαίνουμε τις δυσκολίες που υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμα και σήμερα λόγω των μεταλλάξεων και ιδιαίτερα λόγω της παρούσας μετάλλαξης της Όμικρον. Έχουν εντοπιστεί πρόσφατα δεκάδες κρούσματα σε κρουαζιερόπλοια σε ΗΠΑ και Καραϊβική με τα περισσότερα πλοία μεγάλης χωρητικότητας και παρά την ρητή εντολή για εμβολιασμένους επιβάτες και πληρώματα, η μετάδοση ήταν πλέον εύκολη υπόθεση, κυρίως όταν τα πλοία αυτά έχουν capacity 3000-5000 επιβατών.

Αποτέλεσμα βέβαια είναι αρκετοί προορισμοί να μην επιτρέπουν στα πλοία να προσεγγίζουν στους λιμένες τους, όπως στα Cayman Islands, Mexico, Aruba, Bonaire, Curacao, Dominica, St. Marten και πολλά άλλα. Έτσι λοιπόν, τα πλοία αυτά επιστρέφουν στο home-port τους μετά από μερικές ημέρες εν πλω για να επιληφθεί πλέον το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) των ΗΠΑ για μελλοντική επανεκκίνηση.

Λίγες ημέρες πριν την λήξη του έτους 2021 και με την πανδημία να εξελίσσεται σε μετάλλαξη Όμικρον, το CDC προτρέπει τους Αμερικάνους επιβάτες ακόμα και τους εμβολιασμένους, να αποφεύγουν να πηγαίνουν διακοπές με κρουαζιερόπλοια λόγω του μεγάλου αριθμού επιβαινόντων («even fully vaccinated travelers to avoid cruising”).

Υπάρχουν περίπου 60 πλοία στην περιοχή που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις. Το ίδιο συμβαίνει επίσης και στην Ασία με τα ανάλογα κέντρα και προορισμούς να επεμβαίνουν για να αποφευχθεί η εξάπλωση της πανδημίας στους προορισμούς επίσκεψης.

Ένα επιπλέον γεγονός που πρέπει να αναφερθεί σχετικά με την επανέναρξη των προγραμμάτων σε διαφόρους προορισμούς είναι η ακύρωση προγραμμάτων διαφόρων εταιρειών στη Νότιο Αφρική με start-up τα Χριστούγεννα του 2021 ενώ τα πλοία βρίσκονταν καθ’ οδόν για τον προορισμό τους,  να επιστρέφουν σε lay up condition λόγω της μετάλλαξης Όμικρον.

Τελειώνοντας λοιπόν το έτος 2021, η κατάσταση δείχνει να είναι λίγο καλύτερη αλλά με απρόβλεπτο ξανά το μέλλον λόγω των μεταλλάξεων και των κανονισμών που εφαρμόζονται για την πρόληψη.

Το 2025 στα επίπεδα του 2019

Οι προβλέψεις βέβαια για το έτος 2021 ήταν να έχουμε μέχρι περίπου 2200 προσεγγίσεις και 1,5 εκατομμύριο επιβατο-αφίξεις σε όλους τους προορισμούς.  Αν επιβεβαιωθούν αυτά τα στοιχεία φαίνεται ότι θα είμαστε περίπου στο 30% των επιβατών του έτους 2019, με πρόβλεψη το έτος 2025 να έχουμε ανακτήσει και πάλι την πλήρη δυναμική του 2019.

Με την δύσκολη αυτή διετή περίοδο της πανδημίας αλλά και τη συνεχιζόμενη κατάσταση των μεταλλάξεων που αποφέρει έξαρση των κρουσμάτων, φοβούμεθα ότι θα συνεχιστεί η δύσκολη κατάσταση για τα κρουαζιερόπλοια,

Επίσης, η συγκρατημένη στάση των επιβατών να ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια οδηγεί σε αβεβαιότητα για την εξέλιξη και επαναδραστηριοποίηση του κλάδου, έτσι όπως τον γνωρίζαμε.

Οι προβλέψεις βέβαια είναι ότι σταδιακά μέχρι το έτος 2025 θα επανέλθουμε στα επίπεδα του 2019 για τους επισκέπτες, αλλά λόγω της αύξησης των προορισμών σε διάφορες περιοχές, έστω και με πλοία διαφόρων χωρητικοτήτων θα παραμείνει η ζήτηση για κρουαζιέρα στα επίπεδα που γνωρίζαμε και ίσως αυξηθεί περαιτέρω μετά το 2025.

Οι εκτιμήσεις για το 2022

Είναι βέβαια καιρός και σύμφωνα με τις προκρατήσεις στα λιμάνια για το 2022, οι προβλέψεις μας θα πρέπει να έχουν μια βελτίωση πλέον του 35% υπολογίζοντας 2800 προσεγγίσεις και 2,5 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις.  Οι εν λόγω προβλέψεις βέβαια προϋποθέτουν ότι η πανδημία θα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι την Άνοιξη του 2022 και σταδιακά από Απρίλιο του 2022 θα αρχίσουν τα προγράμματα στην Ελληνική Επικράτεια.

Έτσι λοιπόν γίνεται ο προγραμματισμός και οι προβλέψεις για το μέλλον της Κρουαζιέρας, αρκεί να υποθέσουμε ότι η μετάλλαξη Όμικρον ίσως δηλώνει το τελευταίο στάδιο της πανδημίας.  Παρ’ όλα αυτά ανησυχούμε ιδιαίτερα, όταν καθημερινά πληροφορούμεθα τον αυξανόμενο αριθμό κρουασμάτων αλλά και των νέων μεταλλάξεων, όπως πρόσφατα στην Γαλλία με την εμφάνιση της παραλλαγής IHU, όπως χαρακτηρίζεται.

Κρούσματα έχουν σημειωθεί προσφάτως σε διάφορα κρουαζιερόπλοια σε Ευρώπη και Αμερική και τα υγειονομικά επιτελεία ανησυχούν ιδιαίτερα και ανακοινώνουν αυστηρά μέτρα, αλλά επίσης προτείνουν αποφυγή μαζικών τουριστικών προγραμμάτων, συμπεριλαμβάνοντας και την Κρουαζιέρα.

Πηγή: tornosnews.gr