Συνεχίζονται τα κέρδη για την αγορά ξηρού φορτίου

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on skype
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on linkedin

Η αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε στο ίδιο θετικό μοτίβο της προηγούμενης εβδομάδας, με βελτιώσεις στην πλειοψηφία των διαδρομών. Τα μεγαλύτερα μεγέθη κινήθηκαν θετικά, ενώ στα μικρότερα, Supramaxes και Handies, παρατηρήθηκε διαφορά μεταξύ Ατλαντικού και Ασίας, όπου στην τελευταία οι περισσότερες επιμέρους αγορές έμειναν αμετάβλητες. ]Έτσι, ο BDI κατέγραψε εβδομαδιαία άνοδο της τάξης των 369 μονάδων και έκλεισε στις 4644 μονάδες την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, τα σιτηρά από το Βορρά (NOPAC ) και το κάρβουνο από την Ινδονησία στήριξαν την αγορά. Έτσι, σ’ όλες τις διαδρομές παρατηρήθηκε άνοδος στους ναύλους. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 20,2-19,1 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.

Στον Ατλαντικό η αγορά συνέχισε ανοδικά. Όλοι οι υπό δείκτες σημείωσαν άνοδο, ενώ ειδικά ο C3 (από Βραζιλία προς Κίνα) έκλεισε την εβδομάδα με εβδομαδιαία αύξηση που πλησιάζει το 10%. Επίσης, η δραστηριότητα για τον Οκτώβριο είναι ικανοποιητική. Βορειότερα, επικρατεί αισιοδοξία στην αγορά, αφού η ζήτηση για υπερατλαντικά ταξίδια είναι σταθερή και η χωρητικότητα μειώνεται. Έτσι, οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 38,485 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 81.775Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 69,215Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη Βραζιλία η αγορά συνέχισε σε υψηλότερα νούμερα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, χάρη στις αυξημένες εξαγωγές σόγιας προς την Ασία. Στο βόρειο Ατλαντικό και συγκεκριμένα στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά ήταν ανοδική μεν, αλλά όχι στους ρυθμούς της προηγούμενης εβδομάδας. Επιπλέον, η Ευρώπη ήταν πιο ήρεμη. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 34-36Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τον Αμερ. Κόλπο και τη Μαύρη Θάλασσα προς τον ίδιο προορισμό στα $ 34-35,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία).

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά συνέχισε με κέρδη. Ο Βόρειος ειρηνικός ενίσχυσε την αγορά με περισσότερα φορτία σιτηρών, ενώ και στο νότο, Αυστραλία και Ινδονησία, έβγαλαν αρκετά φορτία άνθρακα προς την Ινδία. Επίσης, αρκετά πλοία βρήκαν απασχόληση σε κυκλικά ταξίδια μέσω της Λατινικής Αμερικής. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 36,5-37,5Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά διατήρησε τη δυναμική της παρά τη μείωση του όγκου των φορτίων κάρβουνου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής διατηρήθηκαν στα 38,5-39,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή ήταν ήρεμη, λόγω των διακοπών στην αρχή της εβδομάδας. Ωστόσο, η μείωση των καθυστερήσεων στα κινέζικα λιμάνια αναμένεται να ενισχύσει την προσφορά πλοίων και αν δεν αυξηθεί η ζήτηση θα είναι δύσκολο να διατηρηθούν οι ναύλοι στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 32,5-33,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 31-32Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 32,5-33,5Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά κρατήθηκε στα ίδια επίπεδα. Υπήρξαν αρκετά aggregates και limestones φορτία προς το Μπαγκλαντές απορροφώντας μέρος της αυξανόμενης χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή διατηρήθηκαν στα $ 48,5-50,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 43-45Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν στα $ 37,5-38,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο μπορεί η δράση να επέστρεψε για τα καλά φέρνοντας άνοδο και στους ναύλους την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά αυτή τη βδομάδα παρατηρήθηκε ηρεμία όμως η ανοδική τάση στα νούμερα συνεχίστηκε. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 36-37Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 46-47Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA υπήρξε αύξηση των φορτίων προς τη Μεσόγειο και την Ευρώπη, ενώ παράλληλα μειώθηκε ο αριθμός των πλοίων που μετακινούνται από τη νότια Αφρική. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 26-27Κ/ημέρα + $ 1600-1700Κ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) ανέβηκαν στα $ 42-43Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).

Η αγορά της Ευρώπης υπήρξε σταθερή ροή φορτίων, κυρίως σκραπ και fertilizers, και μειωμένη προσφορά πλοίων δημιουργώντας πίεση στους ναυλωτές. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 40-41Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 41-42,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 53-54Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο παρατηρήθηκε διαφοροποίηση των ναύλων ανά διαδρομή, λόγω της έλλειψης σιτηρών και αύξησης των βιομηχανικών φορτίων. Επίσης, άρχισαν να αυξάνονται τα “ανοιχτά” πλοία στην περιοχή. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 56,5-58Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 43-44Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο υποχώρησε στα $ 40-41Κ/ημέρα.

Στην αγορά των Handies, η Ευρώπη παρουσίασε πολλά φορτία με fertilizers με προορισμό την άλλη πλευρά του ατλαντικού. Παράλληλα, η προσφερόμενη χωρητικότητα είναι μειωμένη και οι ναυλωτές θα δυσκολευτούν να βρουν κάποιο πλοίο. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 35-36Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 35-36,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 39,5-41Κ /ημέρα.

Η Μεσόγειος παρουσίασε σταθερότητα με τις περισσότερες διαδρομές να παραμένουν αμετάβλητες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν τα ταξίδια μέσα στην Μεσόγειο και προς την Ασία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 37-38Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 38-39Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 39,5-41Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 47,5-48,5 Κ/ημέρα.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά του Αμερικάνικου Κόλπου φαίνεται να έχει επανέλθει σε πλήρη δραστηριότητα μετά από τις καταστροφές του τυφώνα. Η ζήτηση είναι αυξημένη κυρίως για τα ταξίδια μεγάλης διάρκειας, προς την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έμειναν στα $ 24-25Κ/ημέρα και στην Ασία ανέβηκαν στα $ 33-34Κ /ημέρα.

Η αγορά της ECSA εμφάνισε αυξημένη δραστηριότητα, με πολλά φορτία προς το Βορρά και την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 40-41Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 51-52Κ/ημέρα.

Η αγορά στην Ασία παρουσίασε σταθερότητα. Ο αραβικός κόλπος και η Δυτική Ινδία προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες φάνηκαν απρόθυμοι να κλείσουν κάποια δουλειά προς την Κίνα. Στη νοτιοανατολική Ασία και στην άπω Ανατολή μπορεί οι ναύλοι να δείχνουν στάσιμοι ωστόσο το κλίμα στην αγορά είναι θετικό. Αρκετοί πλοιοκτήτες εξετάζουν την επιλογή της μετακίνησης τους προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 33-34Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 36,5-37,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 39-40Κ /ημέρα.

Πηγή: theseanation.gr | Φώτιος Ευάγγελος Καρλής | Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης